Die invaller voor Engels is eigenlijk heel aardig. Als ze zelf in de klas zijn dan gaat het wel. Dan let iedereen best goed op. Maar als ze online leskrijgen dan, ja, dan gaat het mis. Dan let niemand op. Iedereen is met iets anders bezig. Die juf is ook wel het andere uiterste wanneer je haar vergelijkt met meneer Bastiaansen. Ze is helemaal niet streng. Ze moeten haar mrs. Whitehead noemen. Meneer Bastiaansen moet het rustiger aandoen. Lesgeven mocht hij voorlopig niet meer. Helemaal niemand vond het erg.
Eerst hadden ze uitval maar toen kwam al vrij snel deze nieuwe juf. Ze is al wat ouder en de eerste lessen was er steeds iemand bij geweest om haar te helpen met de laptop en het smartbord enzo. Nu niet meer en dus gaat iedereen toch haar een beetje uitproberen. Ja dat is logisch toch? Bij een nieuwe.
De eerste les dat mrs. Wittekop, haar bijnaam, alléén was voor de klas, hadden ze het wel heel bont gemaakt. Gedoe met de microfoons, elkaar uit de ‘vergadering’ gooien. In de chat over heel andere dingen praten. Niemand kon de les nog volgen. Mrs. Whitehead ging gewoon verder met haar uitleg. Ze reageerde eerder verbaasd dan boos. Ze had gezegd dat iedereen aan het werk moest gaan met de opdracht en was zelf de vergadering uitgegaan.
Toen ze later die dag Nederlands kregen van juf Tikken kregen ze op hun kop. “Heeft miss Witte- Whitehead geklaagd?” had Tommie heel onschuldig gevraagd.
Dat was niet zo, ze had alleen gevraagd of er in andere lessen ook problemen waren met het geluid en de wifi. “Jullie snappen toch wel dat wij dan meteen door hebben wat jullie aan het doen zijn” had juf Tikken gezegd. “Flauw hoor” en ze had er een beetje teleurgesteld bij gekeken. Dat had wel geholpen want in de groepsapp begon iedereen te zeggen dat het flauw was en kinderachtig. Toen hadden ze haar niet meer gepest maar ze gingen ook niet meteen goed opletten. Vanmorgen had Karlijn haar nagels gelakt tijdens de les. Ook die van haar tenen. Iedereen zag dat Klaartje het haar van haar zusje zat in te vlechten. Tommy zat te eten en je kon het niet goed zien maar Gijs keek naar een tweede scherm en zat waarschijnlijk te gamen. Veel kinderen zaten op hun telefoon. Annie zat te tekenen. Peter-Jan zat met een grote hond op schoot. Alleen Meltem leek redelijk goed op te letten. Die had alleen maar online les, ze was soort van geschorst en ze moet wel meedoen omdat of haar vader of haar moeder naast haar zit.
Het lijkt wel of opletten voor iedereen bij alle vakken steeds moeilijker wordt.
Tijdens het mentoruur is dat dan ook het eerste wat juf Tikken zegt. De klas is stil dan horen ze Vivian zeggen vanaf de laptop “Maar juf, ik ben het ook zo beu!” Iedereen is het met haar eens en iedereen begint door elkaar te praten.
Juf Tikken steekt haar hand op. “Ik ben het ook beu” zegt ze eerlijk “Maar jongens het ìs niet anders. Het duurt al veel te lang en het zal nog wel een tijdje duren.” Ze zucht en kijkt afwisselend naar haar laptop en naar de leerlingen in de klas voor haar. “Ik vind het super moeilijk om mijn aandacht te verdelen tussen jullie hier en jullie daar” ze wijst naar de laptop. ”Maar iedereen was zo blij dat de school weer een beetje open ging. Nu lijkt het alsof jullie…” ze aarzelt, “ik weet niet. Ik weet niet hoe het komt.”
Jos steekt haar vinger op. “Het is zo saai juf. Je gaat uit bed naar je laptop en dan is het les, les, les. En dan ga ik eten en dan weer terug naar de laptop voor huiswerk. ’s Avonds is het lockdown. Het is zo saai!” Juf Tikken knikt, ze snapt het. “En ik heb ook nog een broertje dat zit te klieren” zegt Soufiane en meteen komt dat vervelende broertje in beeld want Soufiane werkt thuis. Het broertje steekt zijn tong uit, Soufiane duwt hem weg en meteen duikt hij aan de andere kant op en roept: “Jij zelluf!” Iedereen lacht. Soufiane ook “Snapt u? Het is gewoon niet te doen.”
Annie steekt ook haar vinger op. “Het is vooral online erg. In de klas zoals nu hier” ze wijst om zich heen “is fijn. Dan sta je op en dan heb je een doel in je leven. Naar school. Mensen zien. Effe lachen. Maar online…”ze fronst “online les is moeilijk. Ik kan het niet volgen. Zeker als we de halve klas online hebben dan letten de leraren alleen op de kinderen in de klas. Dan is het net of… ik weet niet”
“Net of” vult Gijs aan “net of de tv aanstaat op een zender die je niet goed kan horen, die stoort en die je niks boeit.” Iedereen knikt sommige leerlingen slaan instemmend op hun tafel. Juf Tikken steekt haar hand op en het wordt weer stil. Vanaf de laptop klinkt Soufiane. “Maar deze les let iedereen wel op. Want dan gaat het ergens over, dat je niet wil missen.” Veel leerlingen knikken.
“Hoe moet het anders dan?” vraagt juf Tikken, “Nu heb ik het gevoel dat iedereen oplet en luistert maar tijdens mijn les Nederlands niet. Wat kan ik anders doen?”
“Ik vind het niet moeilijk om op te letten” zegt Meltem vanaf haar laptop. Niemand reageert. “Het duurt gewoon te lang” zegt Klaartje. “Wat is er?” vraagt ze dan verschrikt aan Annie.
Annie is in huilen uitgebarsten. “Het komt” snuft ze “bij mij thuis houdt iedereen zich aan de lockdown want dat moet want Pappa heeft het aan zijn hart” ze haalt haar neus op “En dan zie ik in de app dat anderen wel afspreken en leuk TikTokken enzo.” Juf Tikken geeft Annie een papieren zakdoekje. “Dan voel jij je buitengesloten” begrijpt juf Tikken. “Dat was maar een keer” zegt Karlijn “ik heb met Jos een keer afgesproken” Jos vult aan: “En een keer bij Vivian, maar die hebben daar allemaal al corona gehad.” Ook bij Jos schieten er tranen in haar ogen “Ik wil je echt niet buitensluiten, ècht niet.”
De klas is stil. “Getver” roept Tommie “Niet janken dan moet ik ook janken!” en ja hoor. Kijk nou die stoere Tommie: hij veegt een traan weg en veegt met zijn mouw langs zijn ogen. “We moeten gewoon iets leuks bedenken” klinkt het dan vanaf de laptop. “Juf, we willen het leuker maken dan krijgen we weer motivatie. Dat is het ik heb nul motivatie, ik kan me niet concentreren.”
Juf Tikken denkt even na. “Misschien dat dit helpt. Jullie zitten nu steeds in dit lokaal. Dat ziet er best saai uit toch?” Iedereen kijkt rond naar de saaie witte muren en de grijze kasten. Het is eigenlijk een wissellokaal waarin normaal allerlei lessen gegeven worden. Er hangt een saaie poster met munten en geld uit de vorige eeuw. “We zouden hier echt jùllie lokaal van kunnen maken. Leuke dingen ophangen en neerzetten.”
“Planten” roept Vivian vanaf de laptop. “Karaoke-set” zegt Gijs. “Paasversiering” vindt Klaartje. “Cateringhoek in de klas” lacht Tommie. “En leraren vragen of ze ook iets meebrengen” zegt Annie, ze is helemaal opgevrolijkt.
“Tja” zegt juf Tikken, “maar helpt dat voor je motivatie online?”