Video voorlees verhalen over een brugklas en corona
Voorlezen heeft een positief effect op de op de leesvaardigheid, de literaire competentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het vergroot het inlevingsvermogen en de woordenschat. Dat blijkt uit onderzoek, bij voorbeeld van het Sociaal en Cultureel Planbureau: Lees:Tijd.
Er zijn verschillende mooie artikelen over geschreven. Wilma de Rek publiceerde ‘Gij zult lezen’ in de Volkskrant. Jelle Jollis schreef veel vaak over het belang van lezen en voorlezen zoals o.a. in ‘Tien redenen waarom lezen belangrijk is’.
Ik heb een reeks verhalen geschreven over de belevenissen van leerlingen in een brugklas. Dit gebruikte ik aan het begin van mijn lessen. Leerlingen werden er rustig van en bovendien kon ik in de verhalen thema’s verwerken en die vervolgens met hen bespreken. Thema’s als ’te laat komen’, ‘eruit gezet worden’, ‘je staande zien te houden wanneer je ASS hebt’, ‘een lerares die geen orde kan houden’ enz.
Het zijn geen korte flitsende filmpjes: het zijn langzame verhalen die zo’n 10 minuten duren.
Het is gemakkelijk om hieraan opdrachten te koppelen en zo een (online) les te vullen.
Toen de school gesloten werd in verband met de uitbraak van het corona-virus ben ik de verhalen op video gaan zetten. Hier de verhalen die over corona gaan:
Voor alle brugklasverhalen klik HIER