Veel leerlingen/studenten vinden de start van het nieuwe schooljaar spannend. Leerlingen/studenten hebben elkaar vaak de hele lange zomervakantie niet gezien en kunnen onzeker zijn. Zeker wanneer ze in een nieuwe groep starten of beginnen in de brugklas of een nieuwe school. Veel kennismakingsspelletjes helpen om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten zich prettig gaan voelen in de groep. In een klein groepje een ‘happertje’ maken is een leuke activiteit waarbij ze elkaar helpen bij het vouwen en daarna met het happertje met elkaar in gesprek gaan. Over wat ze willen, hopen en verwachten bij voorbeeld.
Mijn ervaring is dat leerlingen/studenten in de pauze vaak doorgaan met het anderen bevragen met behulp van het Happertje.
De vragen/zinnen die aangevuld moeten worden, die op het Happertje staan, zijn:
- Een nieuwe klas is leuk want…
- Als ik iets niet weet vraag ik het aan…
- De fijnste plek op school is…
- Het leukste schoolvak is…
- Wat ik dit schooljaar zeker ga doen is….
- Ik hoop vooral dat.…
- Ik ben dol op…
- Wat je over mij moet weten is…
Ik kreeg vragen of ik ook een versie kon maken voor gebruik in de Franse les . Deze versie vind je HIER. Er is ook een variant in het Engels klik daarvoor HIER.
De ‘gewone’Nederlandse versie vind je HIER
Ook collega’s kunnen elkaar beter leren kennen met een happertje. Die versie vind je HIER.
Doel
- Creëren van een veilige gezellige sfeer
- Bevorderen positief groepsgevoel
- (opnieuw) kennismaken
- Delen van verwachtingen
- Delen van persoonlijke zaken
- Op een positieve vooruitkijken naar het nieuwe schooljaar
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- Mbo
- Hbo
Werkwijze
- Verdeel de groep in tweetallen of kleine groepjes
- Print voor alle leerlingen/studenten het werkblad uit: KLIK HIER
- Laat leerlingen/studenten het Happertje uitknippen en vouwen.
- Sommige leerlingen/studenten kennen dit al en kunnen anderen helpen
- Leerlingen/studenten gaan vervolgens elkaar bevragen en in gesprek over die vragen
- Bespreek klassikaal de opbrengsten na.
BRON
Het ‘Happertje’ kende ik uit mijn jeugd. Deze werkvorm heb ik hierop gebaseerd en vorm gegeven zodat het paste bij mijn praktijksituatie. Ik heb naar de oorspronkelijke bron gezocht maar niet gevonden.
Dit schooljaar positief beginnen met leerlingen?
Goed voorbereiden op de Gouden Weken na de vakantie?
Meer weten over groepsdynamiek en de eerste weken van het schooljaar? Ga met je team aan de slag tijdens een actieve, praktijkgerichte workshop: