Een leuke en effectieve manier om leerstof te leren. Het werkt omdat actief omgaan met de lesstof (vanuit de lerende gezien) én (vanuit de docent gezien) uitlokt tot actieve verwerking. Het passieve leren – een gevulde emmer met kennis over iemand uitstorten – werkt niet effectief en beklijft niet.
Het ‘Slakken spel’ zet aan het denken over de te leren lesstof voor degene die tijdens het spel aan de beurt is maar ook juist de rest van de spelers.
Ter voorbereiding op een toets of om met elkaar in gesprek gaan rondom een casus.
Doel
- Internaliseren van theoretische concepten
- Controleren of een gegeven antwoord correct is
- Samenwerkingsvaardigheden vergroten
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- Mbo
Werkwijze
- Maak toetsvragen over de lesstof die leerlingen/studenten moeten kennen. Dit zouden (gedeeltelijk) de vragen kunnen zijn die ook in de toets zitten
- Toets-vragen op kaartjes zetten en uitprinten
- Óf verdeel de klas in groepjes van drie a vier personen. Ieder groepje gaat nu vragen maken over de te leren lesstof. Deze vragen worden aan een ander groepje gegeven
- Instructie aan de groepjes bij het vragen maken:
- Maak de vragen zo dat het antwoord terug te vinden is in de aantekeningen of in het lesboek
- Zorg voor afwisselende vragen: meerkeuze-vragen, welke samenvatting is correct, open vragen en gesloten vragen
- Slakkenbord uitprinten KLIK HIER
- Spelregels:
- Als je aan de beurt bent trek je een kaartje
- geef het antwoord
- rest van de groep kijkt na of het antwoord goed is
- Antwoord is goed: je slak gaat stapje vooruit
- Bij een fout antwoord: de slak blijft staan
- Wie het eerst aan de andere kant is heeft gewonnen
- Wanneer de kaartjes nog niet op zijn speel je nog een ronde
- Wanneer je met casussen werkt is goed of fout vaak minder duidelijk. Het spel is dan meer een manier om over praktijksituaties in gesprek te gaan.
Verder lezen:
- Open Universiteit: ‘Concrete voorbeelden van effectieve studiestrategieën’ KLIK HIER
- Tumult; ‘Onderzoek toont aan: onthouden gaat beter als je het aan een ander moet uitleggen’ KLIK HIER
Met dank aan Vanessa van der Kleij
Extra werkvorm om het groepsgevoel te versterken:
Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.
Gedoe in groepen vóór zijn ?
Om gedoe in groepen vóór te zijn. Om te voorkomen dat pestgedrag ontstaat kun je met behulp van GroepsGedoe 2.0 het gesprek aangaan op een laagdrempelige manier. Het spel bevat een handleiding met meerdere actieve en activerende werkvormen.