Imago en Identiteit

De uitdaging voor jongeren is het vinden van een gezonde balans tussen hun identiteit en imago. Ze zijn op zoek. Zowel naar wie ze zijn als naar hoe ze door anderen gezien willen worden. En dan is er nog de druk van het erbij willen horen.
Wat is identiteit, wat is imago en wat zijn daar de verschillen tussen. Zien anderen jou zoals je jezelf ziet? Met deze werkvorm gaan leerlingen/studenten rondom deze vragen aan de slag met behulp van de ‘Identiteitscirkel’ (Abram, 2008)

Laat leerlingen/studenten de gemaakte identiteitscirkel inleveren: het vormt wellicht een mooi ingang voor een begeleidings- of mentorgesprek.

Doel

  • Op een positieve manier ieders uniek-zijn bekijken
  • Accepteren van verschillen in de groep
  • Stilstaan bij de begrippen identiteit en imago
  • Zelfvertrouwen over eigen ideeën te vergroten
  • Luisteren naar ideeën van een ander
  • Dingen te bekijken vanuit een ander perspectief
  • Reflecteren op eigen proces
  • Bevorderen positief groepsgevoel

Voor wie

  • Bovenbouw PO
  • VO
  • Mbo

Werkwijze

  • Print voor alle leerlingen/studenten het werkblad uit KLIK HIER
  • Geef een korte uitleg over wat identiteit is en wat imago is en deel de werkbladen uit. Voor achtergrond informatie KLIK HIER
  • Iedereen vult de vragen in en maakt vervolgend de identiteitscirkel
  • Verdeel de klas in kleine groepjes van drie of vier personen
  • De groepgenoten leggen aan elkaar uit hoe hun identiteitcirkel eruit ziet
  • Bespreek de opbrengsten klassikaal na

Verder lezen

  • Abram Ido (2008) Artikel “Het Arenamodel ” KLIK HIER
  • Stevens Jan : Artikel “Ben jij Uniek?” KLIK HIER
  • Biesta Gert: Longread KLIK HIER
  • Engels, R. C. M. E., & Van den Eijnden, R. J. J. M. (2010). Jongeren en Sociale Media. Amsterdam: Boom Uitgevers.
  • Twenge, J. M. (2017). iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy—and Completely Unprepared for Adulthood. New York: Atria Books.
  • Artikel NJI ’Zelfbeeld en identiteit’ KLIK HIER

Nieuw: KlassenKlets

Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:

Werken aan pestpreventie?

Met het stellingen-pakket ‘GroepsGedoe’ leren leerlingen/studenten elkaar beter kennen en leren ze vooral hoe ze zelf invoed kunnen hebben op de dynamiek in de groep.

Werkvormen om aan de sociale veiligheid in groepen werken:

Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.

Sociale veiligheid op school? Volg met je team een workshop

KlassenKlets

De dynamiek in de klas positief beïnvloeden? De onderlinge band versterken en een gevoel van saamhorigheid creëren? Een gunstige invloed uitoefenen op de sociale cohesie in je groep? KlassenKlets is een vragenspel waardoor leerlingen/studenten elkaar beter en op een andere manier leren kennen door antwoord te geven op niet alledaagse, onderwijs-gerelateerde vragen.

Bij het spel hoort een uitgebreide handleiding met uitgewerkte werkvormen die allemaal actief en activerend zijn.
De kaarten met vragen kun je als een soort kletskaarten gebruiken. In de handleiding vind je veel verschillende werkvormen die je ook weer op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken.

KlassenKlets is tevens in te zetten als een bordspel. Maar liefst zes groepjes leerlingen kunnen tegelijkertijd het bordspel spelen. Het spel bevat namelijk zes setjes die samen met de vragen een bordspel vormen. Elk setje heeft een start- en een finishkaart, vier ‘bochten’ en vier plaatjes met op de achterkant een opdracht. Bij het spel worden zes dobbelstenen geleverd. Het spel zit in een stevig blik met zo’n 200 kaartjes.

KlassenKlets is geschikt voor gebruik in de klas maar ook buiten het onderwijs in te zetten. Daarnaast kan het spel ook gebruikt worden als energizer voor een studiedag voor het team. Simpelweg vragen uit het spel in de personeelskamer leggen kan ervoor zorgen dat collega’s in gesprek raken en ook zij leren elkaar daardoor beter kennen.

Doelen

  • De groepsdynamiek positief beïnvloeden
  • Versterken onderlinge band en betrokkenheid
  • Elkaar (nog) beter leren kennen
  • Op laagdrempelige manier persoonlijke ervaringen/verhalen delen
  • Vergroten wederzijds begrip en respect
  • Verminderen van vooroordelen
  • Versterken onderling vertrouwen en saamhorigheid

‘KlassenKlets’ is geschikt voor de bovenbouw van het PO, voor het VO en voor het MBO. Het is ook leuk om KlassenKlets met het team te spelen.
‘KlassenKlets’ kost 34,50 euro. Dit is inclusief BTW en exclusief verzendkosten.
Voor meer informatie lees de algemene voorwaarden  en raadpleeg: meest gestelde vragen.

KlassenKlets wordt maar in een beperkte oplage gemaakt. Wanneer je nu bestelt ben je zeker van een exemplaar. Zodra het spel van de drukker komt wordt het aan je verzonden.

Bestellen KLassenKlets





    [recaptcha]


    Bronnen

    • De Wit, L., & De Vries, S. (2015). Sociale cohesie in de klas: De invloed van groepsklimaat op prestaties en welzijn. Pedagogische Studie, 91(2), 140-155.
    • Geerlings, J., Thijs, J., & Verkuyten, M. (2018). Classroom diversity and social-emotional learning: The role of teachers’ prosocial behavior in diverse classrooms. Journal of School Psychology, 67, 54–68.
    • Stevens, L. (2020). De kracht van een positieve groepssfeer: Hoe werk je aan sociale cohesie in de klas? Tilburg: Fontys Lerarenopleiding.
    • Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 202–209.

    Odd socks day

    Odd socks day wordt gevierd op 12 november. De dag is in het leven geroepen om te vieren dat we allemaal uniek zijn. Door op die dag twee verschillende of hele rare sokken te dragen laat je zien dat het oké is om anders te zijn en dat je tegen buitensluiten, pesten en discriminatie bent.

    Je kunt op school iedereen stimuleren om twee verschillende sokken te dragen zo weer even aandacht te hebben voor het recht dat iedereen heeft om anders te zijn. Mooi moment om in de klas stil te staan bij sociale, culturele en persoonlijke diversiteit.

    Je kunt ook aan de slag met een werkvorm die juist gaat over uniek-zijn en het bewust worden van ieders uniciteit.
    Wat is identiteit, wat is imago en wat zijn daar de verschillen tussen. Zien anderen jou zoals je jezelf ziet? Met deze werkvorm ga je rondom deze vragen aan de slag met behulp van de ‘Identiteitscirkel’ (Abram, 2008)

    Laat leerlingen/studenten de gemaakte identiteitscirkel inleveren: het vormt wellicht een mooi ingang voor een begeleidings- of mentorgesprek.

    Doel

    • Op een positieve manier ieders uniek-zijn bekijken
    • Accepteren van verschillen in de groep
    • Stilstaan bij de begrippen identiteit en imago
    • Zelfvertrouwen over eigen ideeën te vergroten
    • Luisteren naar ideeën van een ander
    • Dingen te bekijken vanuit een ander perspectief
    • Reflecteren op eigen proces
    • Bevorderen positief groepsgevoel

    Voor wie

    • Bovenbouw PO
    • VO
    • Mbo

    Werkwijze

    • Print voor alle leerlingen/studenten het werkblad uit KLIK HIER
    • Geef een korte uitleg over wat identiteit is en wat imago is en deel de werkbladen uit
    • Iedereen vult de vragen in en maakt vervolgend de identiteitscirkel
    • Verdeel de klas in kleine groepjes van drie of vier personen
    • De groepjes leggen aan elkaar uit hoe hun identiteitcirkel eruit ziet
    • Bespreek de opbrengsten klassikaal na

    Verder lezen

    Abram Ido (2008) Artikel “Het Arenamodel ” KLIK HIER
    Stevens Jan : Artikel “Ben jij Uniek?” KLIK HIER
    Biesta Gert: Longread KLIK HIER

    Nieuw: KlassenKlets

    Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:

    Werken aan pestpreventie?

    Met het stellingen-pakket ‘GroepsGedoe’ leren leerlingen/studenten elkaar beter kennen en leren ze vooral hoe ze zelf invoed kunnen hebben op de dynamiek in de groep.

    Werkvormen om aan de sociale veiligheid in groepen werken:

    Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
    Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.

    Sociale veiligheid op school? Volg met je team een workshop

    14 Manieren om groepjes te maken

    Veel leerlingen kunnen er tegenop zien om in groepjes te moeten samenwerken. Als ze worden ingedeeld door de docent zijn ze bang voor de samenstelling van die groep, als ze zelf mogen kiezen zijn ze bang verkeerd te kiezen of om buitengesloten te worden.
    Tijdens het uitvoeren van een opdracht of taak in groepsverband zijn er weer andere angsten. ‘Straks moet ik alles alleen doen. ‘Straks gaat hij weer de baas spelen’. ‘Straks gaat zij weer de hele tijd grappig zitten doen.’ Straks krijgen we allemaal een slecht punt.’ ‘Straks…’.

    Het is goed om hierbij stil te staan. Maak duidelijk dat het werken in dit groepje tijdelijk is en dat de volgende keer de samenstelling anders zal zijn. Als iemand moet samenwerken met iemand waarmee het niet klikt: niet meteen laten merken: dat doet het samenwerken geen goed.

    Werken in groepjes gaat niet vanzelf. Het indelen in groepjes ook niet. Toch is het wijs om leerlingen/studenten niet zelf de groepjes te laten maken. Start daarmee direct aan het begin van het schooljaar. Wanneer een klas gewend is om steeds in wisselende samenstellingen te werken, leren ze elkaar veel beter en op een andere manier kennen. Wat weer ten goede komt aan de sfeer in de groep en de onderlinge verhoudingen.

    Maak het indelen in groepjes leuk en koppel het direct aan de inhoud van je les.

    • Beurtenstokjes (ijslollystokjes)
    • Aftellen
    • Doorgeknipte ansichtkaarten/speelkaarten bij elkaar puzzelen
    • Rebus
    • Kwartetspel
    • Sommen opschrijven met dezelfde uitkomst
    • Touwtjes met verschillende lengtes
    • Kaartjes maken met woorden die rijmen
    • Muzikaal
    • Woorden maken
    • Wat hoort bij elkaar
    • kauwgomballenautomaat
    • Online groepjesmaker
    • Op uiterlijke kenmerken

    Doel

    • Op een speelse laagdrempelige manier groepjes maken
    • Werken in groepjes aantrekkelijker maken
    • Stimuleren positief groepsgevoel
    • Samenwerkingsvaardigheden versterken

    Voor wie

    • Bovenbouw PO
    • VO
    • MBO

    Beurtenstokjes

    • Geef alle leerlingen/studenten een leeg ijslolly stokje.
    • Ze schrijven hierop hun naam en versieren het desgewenst
    • Zet de stokjes bij elkaar in een beker
    • Wanneer je groepjes wil maken trek je het gewenste aantal stokjes uit de beker
    • Ook te gebruiken bij willekeurig beurten geven

    Aftellen

    • Wijs studenten/leerlingen om de beurt aan en geef ze een nummer
    • Degenen met hetzelfde nummer vormen samen een groepje

    Doorgeknipte kaarten bij elkaar puzzelen

    • Knip ansicht kaarten, speelkaarten of foto’s in stukken
    • Het aantal stukken bepaalt de groepsgrootte
    • Kies afbeeldingen die bij de les passen

    Rebus

    • Maak een rebus die past bij je les
    • Maak verschillende rebussen, het aantal is afhankelijk van het aantal groepjes dat je wil maken voor jouw klas
    • Dat kan ook online: https://rebus.club/nl .Via deze site kun je ook in vreemde talen een rebus maken
    • Print de rebus uit en verdeel ze over de groep
    • Studenten/leerlingen zoeken klasgenoten met dezelfde rebus en lossen die op.

    Kwartetspel

    • Kies een bestaand kwartetspel
    • Deel de kaarten uit in je klas
    • Studenten/leerlingen zoeken klasgenoten met hetzelfde kwartet
    • Alleen geschikt om groepjes van 4 te maken

    Sommen met dezelfde uitkomst

    • Maak voor elk groepje een aantal sommen die dezelfde uitkomst hebben
    • Degenen die dezelfde uitkomst hebben horen in een groepje bij elkaar

    Touwtjes met verschillende lengtes

    • Knip een touw in stukken met verschillende lengtes
    • Studenten/leerlingen zoeken klasgenoten met dezelfde touwlengte en zijn zo een groepje

    Kaartjes maken met woorden die rijmen

    • Maak kaartjes met rijmwoorden
    • Deel de kaartjes uit
    • Studenten/leerlingen gaan opzoek naar anderen die een kaartje hebben met een woord dat rijmt op het woord van hun kaartje
    • Ook geschikt voor gebruik in lessen vreemde talen

    Muzikaal

    • Deel kaartjes uit waarop een lied staat
    • Kies liedjes die iedereen kent (kinderliedje, kerstliedje, sinterklaasliedje, lang zal ze leven enz.)
    • Na een startsignaal begint iedereen door elkaar tegelijktijdig het liedje te zingen dat op het kaartje staat
    • Al zingend moeten ze opzoek gaan naar anderen die hetzelfde liedje zingen
    • Waarschuw de docenten in de lokalen naast je
    • Alternatief: maak kaartjes met een handeling, een emotie
      of een beroep dat ze moeten gaan uitbeelden uitbeelden

    Woorden maken

    • Maak kaartjes met daarop één letter
    • Elke student/leerling krijgt een kaartje ontvangt een letter.
    • Studenten/leerlingen krijgen de opdracht woorden van 5 letters te maken.
    • Dit spel is tevens een samenwerkingsopdracht omdat de ‘letters’ nogal eens moeten wisselen van groepje, voordat iedereen bij ‘een echt woord’ een plekje heeft gevonden.

    Wat hoort bij elkaar

    • Afhankelijk van het vak of het thema kaartjes maken die bij elkaar horen
      • Europese Gebergten
      • Duitse naamvallen
      • Scheikundige symbolen
      • Rivieren
      • enz

    Online groepjesmaker

    Kauwgomballen-automaat

    • Koop een plastic ‘Kauwgomballen-automaat’, niet duur en kan jarenlang gebruikt worden
    • Haal de kauwgomballen eruit en doe er kleine propjes papier in met daarop de namen van de leerlingen/studenten van deze klas
    • Draai aan het wieltje en er vallen een voor een propjes uit
    • Kan ook gebruikt worden om willekeurig ‘beurten’ te geven

    Op uiterlijke kenmerken

    • Ook kunnen groepjes gemaakt worden op basis van uiterlijkheden
      • Lengte
      • Schoenmaat
      • Haarkleur
      • Sport
      • huisdier
    • Nadeel: Je weet niet van te voren hoe groot de groepjes zijn

    Literatuur en bronnen

    Kenniscentrum Gemengde Scholen ‘Hoe werk je goed in groepjes in een diverse klas?’ KLIK HIER
    Univeriteit van Antwerpen ‘Hoe studenten indelen bij groepswerk?’ KLIK HIER

    De verschillende werkvormen komen uit de praktijk en zijn in de loop der jaren aangepast en omgevormd tot wat passend en werkbaar was bij leerlingen/studenten.
    De kauwgomballenautomaat is bedacht door Bregje van Goethem. De overige manieren om groepjes te maken zijn klassiekers, door overlevering bij mij terecht gekomen of door mij (Lucy Reijnen) bedacht.

    
    
    
    
    

    Werken aan een veilig pedagogisch klimaat? Dat kan met ‘GroepsGedoe 2.0’

    De groepsdynamiek positief beïnvloeden? Dat kan met ‘Complimentenmemory’

    Grip op de groep krijgen? Volg met je team een workshop

    Slakkenspel

    Een leuke en effectieve manier om leerstof te leren. Het werkt omdat actief omgaan met de lesstof (vanuit de lerende gezien) én (vanuit de docent gezien) uitlokt tot actieve verwerking.  Het passieve leren – een gevulde emmer met kennis over iemand uitstorten – werkt niet effectief en beklijft niet. 

    Het ‘Slakken spel’ zet aan het denken over de te leren lesstof voor degene die tijdens het spel aan de beurt is maar ook juist de rest van de spelers.

    Ter voorbereiding op een toets of om met elkaar in gesprek gaan rondom een casus.

    Doel

    • Internaliseren van theoretische concepten
    • Controleren of een gegeven antwoord correct is
    • Samenwerkingsvaardigheden vergroten

    Voor wie

    • Bovenbouw PO
    • VO
    • Mbo

    Werkwijze

    • Maak toetsvragen over de lesstof die leerlingen/studenten moeten kennen. Dit zouden (gedeeltelijk) de vragen kunnen zijn die ook in de toets zitten
    • Toets-vragen op kaartjes zetten en uitprinten
    • Óf verdeel de klas in groepjes van drie a vier personen. Ieder groepje gaat nu vragen maken over de te leren lesstof. Deze vragen worden aan een ander groepje gegeven
    • Instructie aan de groepjes bij het vragen maken:
      • Maak de vragen zo dat het antwoord terug te vinden is in de aantekeningen of in het lesboek
      • Zorg voor afwisselende vragen: meerkeuze-vragen, welke samenvatting is correct, open vragen en gesloten vragen
    • Slakkenbord uitprinten KLIK HIER
    • Spelregels:
      • Als je aan de beurt bent trek je een kaartje
      • geef het antwoord
      • rest van de groep kijkt na of het antwoord goed is
      • Antwoord is goed: je slak gaat stapje vooruit
      • Bij een fout antwoord: de slak blijft staan
      • Wie het eerst aan de andere kant is heeft gewonnen
      • Wanneer de kaartjes nog niet op zijn speel je nog een ronde
    • Wanneer je met casussen werkt is goed of fout vaak minder duidelijk. Het spel is dan meer een manier om over praktijksituaties in gesprek te gaan.

    Verder lezen:

    • Open Universiteit: ‘Concrete voorbeelden van effectieve studiestrategieën’ KLIK HIER
    • Tumult; ‘Onderzoek toont aan: onthouden gaat beter als je het aan een ander moet uitleggen’ KLIK HIER

    Met dank aan Vanessa van der Kleij


    Extra werkvorm om het groepsgevoel te versterken:

    Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
    Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.

    Gedoe in groepen vóór zijn ?

    Om gedoe in groepen vóór te zijn. Om te voorkomen dat pestgedrag ontstaat kun je met behulp van GroepsGedoe 2.0 het gesprek aangaan op een laagdrempelige manier. Het spel bevat een handleiding met meerdere actieve en activerende werkvormen.

    Grip op de groep krijgen? Volg met je team een workshop

    Werkplan Gouden Weken

    actief aan de slag met het werkplan Gouden Weken

    De invulling van de eerste weken, de zogenoemde Gouden Weken, zijn cruciaal om tot een positieve groep te komen. Als je als docent met gepaste werkvormen en interventies kan inspelen op verloop van de groepsvorming, is het mogelijk om het groepsproces te ondersteunen en richting te geven en een sociaal veilig, positief klassenklimaat te creëren.

    Een groep heeft begeleiding nodig en de regie daarin ligt bij de docent. Naast regels en duidelijke afspraken is het belangrijk om werkvormen in te zetten die de focus leggen op positiviteit. Een programma voor de mentorlessen van eerste weken van het schooljaar is daarom handig.

    Het is fijn wanneer je met collea’s een houvast hebt. Bespreek het ‘Werkplan Gouden weken’ samen met je collega’s of met alle mentoren van een jaarlaag en vul het in.
    Om het werkplan te downloaden KLIK HIER

    Gebruikte literatuur en bronnen

    Bakker, M., & Mijland, I. (2009). Handboek positievbe groepsvorming. Oirschot: Quirijn.
    Engelen R, v. (2022). De groepscode. Huizen: Pica.
    Overveld, K. (2015). Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs. Huizen: Pica.
    Remmerswaal, J. (1995). Handboek groepsdynamica Nelissen. Barneveld.

    Met dank aan Bregje van Goethem en Bart de Wijs

    Goed voorbereiden op de Gouden Weken na de vakantie?

    Werken aan een sociaal veilige groep kan met GroepsGedoe 2.0. Een pakket met 74 verschillende stevige kaarten op A5-formaat met daarop stellingen die jongeren aan het denken zetten over hoe ze met elkaar pestgedrag kunnen voorkomen.

    Het schooljaar positief beginnen met leerlingen?

    Meer weten over groepsdynamiek en de eerste weken van het schooljaar? Ga met je team aan de slag tijdens een actieve, praktijkgerichte workshop:

    Workshop Groepsdynamiek

    workshop groepsdynamiek

    Grip op de groep

    workshop groepsdynamiek

    Iedere docent weet hoe belangrijk groepsvorming is. In een positieve groep zullen leerlingen/studenten beter leren, elkaar steunen en helpen én respectvol met elkaar en met jou als docent omgaan.

    Een groep moet daarin begeleid worden en de regie daarin ligt bij de docent. Naast regels en duidelijke afspraken is het belangrijk om werkvormen in te zetten die de focus leggen op positiviteit.
    In deze workshop worden actuele en relevante theorieën rondom groepsdynamiek en groepsvorming besproken en gekoppeld aan de praktijk van iedere dag. De workshop heeft een actief karakter.

    Onderwerpen:

    • Wanneer is een groep een fijne groep
    • Welke groepsrollen zijn er in de klas en kun je die in jouw groep herkennen
    • Hoe werk je aan sociale veiligheid
    • Heel veel werkvormen om te delen
    • De kracht van kennismakings-werkvormen
    • Hoe je het best groepjes kunt maken
    • Actieve/activerende werkvormen met stellingen
    • Hoe pas je werkvormen aan zodat het passend is voor jouw doelgroep of jouw vakgebied

    De workshop is geschikt voor docenten en begeleiders zowel uit het PO als het VO en het MBO. De workshop kan op maat gemaakt worden wanneer dat nuttig of nodig is voor een groep deelnemers. Soms wil een schoolteam het vooral over een bepaald thema hebben. Informeer dan naar de mogelijkheden.

    Aantal deelnemers: minimaal 10 maximaal 25.

    Kieresoe is ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.

    Workshop Gouden weken

    Een goed begin is het halve werk

    De start van het schooljaar is een belangrijk moment. Een nieuwe klas, een nieuwe groep is voor leerlingen/studenten vaak spannend maar ook voor de docent. Zeker wanneer je mentor bent.
    De tijd en eneregie die je in de eerste weken steekt in werkvormen rond positieve groepsvorming en kennismaken zal zich in de loop van het jaar terug verdienen. Wanneer je immers halverwege het jaar steeds de les moet stilleggen omdat er ‘gedoe’ is in de groep ben je per saldo meer tijd kwijt. Om nog maar te zwijgen over de (negatieve) energie die dat kost.

    Hoe bouw je aan een positieve groep met een veilig pedagogisch klimaat waarin studenten/leerlingen zichzelf kunnen zijn, voor elkaar opkomen wanneer dat nodig is en er een optimaal klimaat is om te leren.

    In de workshop wordt de theorie rondom de ‘Gouden weken’ behandeld en is er aandacht voor hoe positieve groepsvorming tot stand komt. Veel actieve en activerende werkvormen en er is ruimte voor uitwisseling en voor met en van elkaar leren. Daarnaast wordt er gezamenlijk een plan ontworpen met daarin een duidelijk overzicht van mogelijke activiteiten.


    Onderwerpen:

    • Wat houdt dat in ‘Gouden weken’
    • Welke fasen in groepsontwikkeling zijn er de eerste periode van het schooljaar
    • Hoe bouw je aan een positieve, fijne groep
    • Veel verschillende kennismakingswerkvormen
    • de do’s en don’ts gedurende de eerste periode van het jaar
    • Een activiteiten-plan opstellen voor de eerste periode van het schooljaar

    De workshop is geschikt voor docenten en begeleiders zowel uit het PO als het VO en het MBO. De workshop kan op maat gemaakt worden wanneer dat nuttig of nodig is voor een groep deelnemers. Soms wil een schoolteam het vooral over een bepaald thema hebben. Informeer dan naar de mogelijkheden.

    Aantal deelnemers: minimaal 10 maximaal 25.

    Kieresoe is ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.

    Workshop sociale veiligheid

    foto workshop over de streep werkvorm

    Voor pesten bestaat geen recept

    foto workshop over de streep werkvorm
    foto workshop over de streep werkvorm

    Iedere ‘pestsituatie’ is weer anders en vraagt iets anders. Wat bij de ene docent werkt is niet een-op-een te kopiëren naar een andere leerkracht. Wat in de ene situatie prima werkt kan in een ander geval nauwelijks effect hebben.

    Het handelen in de praktijk krijgt vorm door je ervaring, je kennis en je vaardigheden en je inzichten. Het delen hiervan met anderen, het vormen van een eigen visie helpt wanneer je in ingewikkelde situaties beslissingen moet nemen.

    De workshop zal theoretische inzichten en actuele ontwikkelingen op gebied van sociale veiligheid en pestproblematiek verbinden met de praktijk van alledag. In de workshop word je met behulp van verschillende activerende werkvormen aan het denken gezet en uitgedaagd om je eigen en andermans (voor)oordelen te ontdekken en te onderzoeken. Op een laagdrempelige manier kan het gesprek worden aangegaan en wordt het mogelijk om met en van elkaar te leren.

    De methodiek die wordt gebruikt heeft een gedegen theoretische onderbouwing en heeft het karakter van een train-de-trainer. Daardoor wordt het makkelijker om de inzichten en werkwijzen te delen op je eigen school. De workshop is geschikt voor docenten en begeleiders zowel uit het PO als het VO en het MBO.
    Ook buiten de onderwijssetting heeft de workshop zijn nut bewezen. In de kinderopvang, bij begeleiders van scouting en bij trainers en coaches in sportverenigingen.

    Aantal deelnemers: minimaal 10 maximaal 25.

    Kieresoe is ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.

    Complimenteren

    Na elke vakantie is het goed om met de groep een positieve gezellige sfeer te creeëren. Na de zomervakantie zijn er de ‘Gouden weken’, na de kerstvakantie heb je de ‘Zilveren weken’. Het zijn periodes waarin positieve groepsvorming centraal staat. Na de meivakantie is het misschien wel extra belangrijk om de groepsdynamiek in de gaten te houden. De zogenaamde ‘Bronzen’ weken zijn aangebroken. Het laatste gedeelte van het schooljaar waarin de sfeer soms omslaat. Leerlingen/studenten kunnen extra hun best gaan doen om het schooljaar positief af te sluiten maar soms kunnen leerlingen/studenten ook de moed opgeven. Dit heeft effect op de groepsprocessen.
    Elkaar bewust complimenteren kan helpen de groepsband te versterken. Een werkvorm die de nadruk legt op positiviteit en aandacht vraagt voor het zien en herkennen van goede eigenschappen en vaardigheden van klasgenoten. Complimenteren kun je leren.

    Doel

    • (opnieuw) kennismaken
    • Leren complimenteren
    • (H)erkennen van eigenschappen
    • Inzicht krijgen in eigen en andermans kwaliteiten
    • Leren delen van kwaliteiten met de groep
    • Anderen helpen kwaliteiten te (h)erkennen
    • Creëren van een veilige gezellige sfeer
    • Bevorderen positief groepsgevoel

    Voor wie

    • Bovenbouw PO
    • VO
    • MBO

    Werkwijze

    Voor deze werkvorm zijn veel (ongeveer 50) verschillende kaartjes nodig met daarop eigenschappen en vaardigheden die leerlingen mogelijkerwijs bezitten of willen verwerven. Het is fijn wanneer er veel kaartjes zijn, er mogen ook dubbele kaartjes tussen zitten: Leerlingen/studenten hebben dan wat te kiezen wanneer ze klasgenoten willen complimenteren en soms zal een kaartje geschikt zijn voor meer dan één leerling/student. Je kunt deze kaartjes zelf maken maar je zou ook ‘Complimentenmemory’ kunnen aanschaffen waarin zo’n 100 stevige kaarten zitten op A5-formaat die voor deze werkvorm heel geschikt zijn.
    Voor meer informatie KLIK HIER.
    Voor bestellen KLIK HIER.
    Wil je de kaartjes zelf maken denk dan aan vaardigheden zoals ‘samenwerken’, ‘luisteren’, ‘geconcentreerd kunnen werken’ enzovoort.

    • Laat de leerlingen/studenten in een grote kring zitten.
    • Bespreek:
      • Hoe geef je een compliment op een goede manier?
      • Wat maakt of een compliment ook goed ‘aankomt’?
      • Hoe neem je een compliment in ontvangst?
    • Deel alle complimentenkaarten uit in de groep zodat iedereen nu minstens drie of meer kaarten heeft.
    • Leerlingen/studenten die een ‘dubbele’ kaart hebben mogen ruilen.
    • Om de beurt gaan leerlingen nu een kaart ‘cadeau’ geven aan een medeleerling/medestudenten waaraan ze meteen moesten denken toen ze de kaart kregen.
    • Als een leerling/student de kaart aan een medeleerling/medestudenten geeft wordt de volgende zin afgemaakt: “Ik geef je deze kaart omdat….”
    • Vertel in de instructie dat het de bedoeling is dat iedereen aan het eind van de les complimenten-kaarten heeft gekregen en niet dat een leerling/student tien kaarten heeft en een ander geen.

      Tip
    • Vraag na iedere uitgedeelde kaart verduidelijking waarom deze leerling/student juist deze kaart krijgt. Leerlingen/studenten zijn geneigd de motivatie erg kort of algemeen te houden.
    • Wanneer een leerling/student een van de kaarten zelf willen houden omdat ze vinden dat ze zelf deze eigenschap of vaardigheid hebben dan mag dat maar dan moeten ze wel uitleggen waarom.

    Verder lezen

    • Effectief leren complimenteren, Coert Visser KLIK HIER
    • Welk effect hebben complimenten van de leerkracht op het zelfvertrouwen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool? Wij-leren KLIK HIER
    • Feedback om leren zichtbaar te maken. John Hattie & Shirley Clarke KLIK HIER

    Werk aan de sociale veiligheid met:

    Grip op de groep krijgen? Volg met je team een workshop