Check! Kaartje raden

Soms is het lekker om even iets actiefs te doen met een klas. Een werkvorm die positieve energie oplevert. Tijd voor de vrolijke, laagdrempelige werkvorm ‘Check! Kaartje raden’, die de sfeer positief beïnvloedt, die leerlingen/studenten in beweging brengt en die leerlingen/studenten leert associëren en de woordenschat spelenderwijs vergroot. Bovendien stimuleert het spel om na te denken over welke complimenten bij welke leerling/student passen.
Het spel lijkt een beetje op ‘Thirty seconds’.
Je kunt hiervoor kaartjes met positieve eigenschappen en vaardigheden zelf maken. Je kunt ook kwaliteitskaartjes nemen of gebruik maken van ‘Complimentenmemory’ waarin zo’n 100 kaarten zitten die je zou kunnen gebruiken. Voor meer info KLIK HIER

Voor wie

  • Bovenbouw PO (basisschool)
  • VO (voortgezet onderwijs)
  • MBO

Doel:

  • (Opnieuw) kennismaken
  • Leren complimenteren
  • (H)erkennen van eigenschappen
  • Leerlingen/studenten durven voor de klas te staan om iets te omschrijven
  • Vergroten actieve woordenschat
  • Plezierig met elkaar in competitie gaan
  • Creëren van een gezellige fijne sfeer
  • Bevorderen positief groepsgevoel

Werkwijze:

  • Maak kaartjes met positieve eigenschappen en vaardigheden (zoals ‘kan goed samenwerken’, ‘is creatief’, ‘kan goed luisteren’) of gebruik kaartjes uit een bestaand spel zoals ‘Complimentenmemory’ of het Kwaliteitenspel.
  • De leerlingen/studenten zetten de tafels aan de kant en zetten de stoelen in een grote V-vorm.
  • Verdeel de groep in twee teams en zet deze schuin tegenover elkaar.
    Daarna kan het spel gespeeld worden.

Spelregels:

  • Een leerling/student uit een van de twee teams gaat voor de klas staan
  • Laat de leerling/student is een kaartje zien en deze gaat wat erop staat omschrijven.
  • Dat kan door te beginnen met zinnen als: “iemand met deze vaardigheid kan je helpen met…” of “iemand met deze eigenschap zorgt ervoor dat…” of “Als je een opdracht moet uitvoeren met iemand met deze vaardigheid dan…”
  • De leerling/student kan ook klasgenoten opnoemen die deze vaardigheid bezitten
  • Het eigen team moet raden wat er op het kaartje staat.
  • Zodra iemand weet om welke kaart het gaat roept deze “Check!”
  • Als het goed is krijgt het team van deze leerling/student de kaart en de volgende klasgenoot uit het team krijgt de beurt. Is het antwoord niet goed gaat de beurt naar het andere team.
  • Het team met de meeste kaarten heeft gewonnen.

TIP
Leerlingen/studenten kunnen erg fanatiek worden van ‘Check’ en hard gaan roepen. Maak hierover afspraken. Ook door elkaar roepen helpt niet echt bij het raden van de kaartjes.

Verder lezen

  • Effectief leren complimenteren, Coert Visser KLIK HIER
  • Welk effect hebben complimenten van de leerkracht op het zelfvertrouwen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool? Wij-leren KLIK HIER
  • Feedback om leren zichtbaar te maken. John Hattie & Shirley Clarke KLIK HIER

Bron:

Deze werkvorm heb ik vorm gegeven zodat het paste bij de mijn praktijksituatie. De oorspronkelijke bron is het spel ‘Thirthy seconds’ .

Werkvormen om aan de sociale veiligheid in groepen werken:

Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.


Nieuw: KlassenKlets

Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:

Werken aan pestpreventie?

Met het stellingen-pakket ‘GroepsGedoe’ leren leerlingen/studenten elkaar beter kennen en leren ze vooral hoe ze zelf invoed kunnen hebben op de dynamiek in de groep.

Sociale veiligheid op school? Volg met je team een workshop