
“Mevrouw, komt er een derde wereldoorlog?”, “Trump gaat Groenland kopen!”, “Mijn moeder heeft noodpakketten gemaakt.”
Wanneer de wereld de klas binnenkomt is het niet makkelijk om leerlingen/studenten gerust te stellen. Zeker wanneer je zelf zorgen hebt over alles wat op ons afkomt. Polarisatie, oorlog, klimaatverandering de zoveelste vreemde actie van Trump. Jongeren zien dagelijks nieuws over geweld, vluchtelingen en internationale spanningen. Dit kan gevoelens van machteloosheid oproepen.
Er over praten kan helpen. Een manier om hierover in gesprek te gaan in de klas is door gebruik te maken van de ‘Cirkel van Invloed’. Het helpt jongeren om onderscheid te maken tussen zaken waar ze zich zorgen over maken (Cirkel van Betrokkenheid) en dingen waar ze echt invloed op hebben (Cirkel van Invloed).
Er zijn ook twee filmpjes bijgevoegd die illustreren hoe positiviteit kan werken.
Doel
- Leerlingen/studenten laten nadenken over wat zij wel en niet kunnen beïnvloeden.
- Leerlingen/studenten helpen bij het omgaan met zorgen en stress over situaties buiten hun controle.
- Inzicht geven in hoe kleine acties een groot verschil kunnen maken.
- Dingen te bekijken vanuit een ander perspectief
- Reflecteren op eigen proces
- Bevorderen positief groepsgevoel
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- Mbo
Werkwijze
- Print voor alle leerlingen/studenten het werkblad uit KLIK HIER.
- Bespreek met leerlingen/studenten de invloedcirkels van Covey een handvat hiervoor vind je HIER.
- Neem met leerlingen/studenten het werkblad door en leg het schema uit.
- Bekijk vervolgens een of twee filmpjes die gaan over hoe je invloed kunt hebben. Een filmpje is een animatie waarin duidelijk wordt dat iemand helpen positief doorwerkt : KLIK HIER .
Een een filmpje met Victor Mids die laat zien hoe invloed positief kan doorwerken op bij voorbeeld sportprestaties: KLIK HIER . - Verdeel de klas in kleine groepjes of tweetallen en laat ze de cirkels invullen en met elkaar bespreken.
- Bespreek de opbrengsten klassikaal na.
- Laat leerlingen/studenten de werkbladen inleveren. Het vormt misschien een mooi aanknopingspunt voor een begeleidingsgesprek.
Verder lezen:
Covey, S. R. (1989). The 7 Habits of Highly Effective People.
Galtung, J. (1996). Peace by Peaceful Means.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2006). Peace Education for Consensual Peace.
Nieuw: KlassenKlets
Door het hele jaar heen is het van belang om de dynamiek in een groep positief te beïnvloeden. Om de sfeer positief te beïnvloeden, om de onderlinge band te versterken en een gevoel van saamhorigheid te creëren zijn kennismakingsactiviteiten nuttig en nodig. KlassenKlets bestaat uit kaartjes met vragen die je op verschillende manieren in de klas kunt gebruiken. Het is ook in te zetten als een bordspel. Hoe dat werkt en meer info zie:
Werken aan pestpreventie?
Met het stellingen-pakket ‘GroepsGedoe’ leren leerlingen/studenten elkaar beter kennen en leren ze vooral hoe ze zelf invoed kunnen hebben op de dynamiek in de groep.

Werkvormen om aan de sociale veiligheid in groepen werken:
Het blijft belangrijk om te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’. De kaarten met positieve eigenschappen en vaardigheden kunnen gekoppeld worden aan de verschillende groepsrollen.
Leerlingen/studenten kunnen dan eerst een aantal kaartjes uit het spel kiezen waarvan ze denken dat het bij hen past en daarna kijken in hoeverre dat strookt met de groepsrol die ze zichzelf hebben toebedeeld. Ook hierover kun je als mentor later in gesprek.
