Casussen ‘samenwerken‘
Het geeft soms gedoe in de groep op het moment dat leerlingen/studenten gevraagd wordt om in groepjes samen te werken. Door casussen met elkaar te bespreken en/of ze daadwerkelijk uit te spelen ontstaat er inzicht in wat er precies gebeurt en welke mogelijke oplossingen er voor handen zijn.
Doel
- Samenwerkingsvaardigheden bevorderen
- Bewust worden van eigen reserves wanneer het gaat om groepswerk
- Bevorderen positief groepsgevoel
- Bewust worden van de invloed die je kunt uitoefenen
- Bewust worden van de eigen rol in een groep
- Reflecteren op het eigen functioneren in een groep
Voor wie
- Bovenbouw basisschool (PO)
- Voortgezet onderwijs (VO)
- MBO
Werkwijze 1:
Bespreken in groepjes
- Print de casussen uit. KLIK HIER
- Print voor elk groepje een werkblad uit. KLIK HIER
- Verdeel de klas in 6 groepjes
- Ieder groepje krijgt een casus die ze moeten bespreken.
- Instructie groepjes:
- Lees de casus goed door en beantwoordt de volgende vragen op het werkblad:
- Is de situatie herkenbaar?
- Wat zouden jullie doen in zo’n soort situatie?
- Wat kunnen daarvan de gevolgen zijn?
- Wat zijn andere manieren om hiermee om te gaan?
- Welke manier is volgens jullie het beste?
- Welke manier maakt de problemen groter?
- Bespreek de opbrengsten van ieder groepje klassikaal.
- Haal de ingevulde werkbladen weer op: het kan een mooie aanleiding zijn om op een later tijdstip in gesprek te gaan met leerlingen/studenten.
Werkwijze 2:
Scenes maken
- Print de casussen uit. KLIK HIER
- Verdeel de klas in 6 groepjes
- Ieder groepje krijgt een casus die ze moeten uitspelen.
- Vertel leerlingen/studenten dat in een theatervoorstelling eindeloos geoefend wordt. Dus als het resultaat minder geslaagd is dan leerlingen vooraf hoopten, ligt het vooral daaraan.
- Geef leerlingen/studenten niet te lang de tijd om te bedenken en te repeteren: een minuut of tien is voldoende. Dit maakt de presentatie achteraf ‘veiliger’.
- Instructie groepjes:
- Lees de casus goed door
- Bedenk een manier waarop je kunt laten zien hoe dit gebeurt: maak er een scene van.
- Verdeel de rollen
- Zorg ervoor dat jullie scene duidelijk begin, midden en een einde heeft.
- Aan elkaar presenteren en nabespreken.
Vragen voor nabespreking:
- Wat heeft deze scene ons willen zeggen?
- Was wat er gebeurde herkenbaar?
- Wat heeft het groepje leerlingen/studenten goed gedaan?
NB: De gebruikte situaties zijn eigen casussen gebaseerd op praktijk en ervaring
Verder lezen:
- Bakker, M., & Mijland, I. (2009). Handboek positieve groepsvorming. Oirschot: Quirijn.
- Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica. Amsterdam: Boom.
Werkvormen om de saamhorigheid in een groep te versterken:
Het is wanneer ‘groepjes maken’ in een klas niet gemakkelijk verloopt, belangrijk om opnieuw te investeren in groepsbindende activiteiten: kennismakingsspellen, werkvormen die een positieve sfeer in de groep bestendigen. Een mooie manier daarvoor is werken met ‘complimentenmemory’.
Gedoe in groepen vóór zijn ?
Om gedoe in groepen vóór te zijn. Om te voorkomen dat pestgedrag ontstaat heeft Kieresoe twee spellen ontwikkeld: