In het onderwijs zijn er twee natuurlijke momenten waarop je met leerlingen/studenten een nieuwe start maakt. De jaarwisseling na de kerstvakantie en het nieuwe schooljaar na de zomer. Er wordt dan terug gekeken en er worden nieuwe voornemens gemaakt. Met deze werkvorm ‘kaartje volgend schooljaar’ kijken leerlingen/studenten vooral vooruit. Ze sturen een kaartje aan zichzelf dat ze inleveren bij hun mentor. De mentor geeft dit kaartje aan de nieuwe mentor van de leerling. De nieuwe mentor geeft ze in de beginweken van het nieuwe schooljaar weer terug aan de leerling/student. Leerlingen/studenten kunnen zo kijken of hun goede voornemens en plannen nog steeds hetzelfde zijn. Voor de ‘oude’ mentor is het een hulpmiddel bij de overdracht en de nieuwe mentor kan het kaartje wellicht gebruiken bij het eerste mentorgesprek.
Doel
- Op een positieve vooruitkijken naar het nieuwe schooljaar
- Bewust maken van wat goed gaat
- Bewust stilstaan bij wat belangrijk is
- Doelen stellen voor het nieuwe schooljaar
- Kort, praktisch en concreet formuleren van voornemens
Voor wie
- Bovenbouw PO
- VO
- Mbo
Werkwijze
- Print voor alle leerlingen/studenten het werkblad met het kaartje uit. KLIK HIER
- Leerlingen/studenten knippen de kaart uit en vouwen er een ‘ansichtkaart’ van.
- Ze beantwoorden de vragen, vullen hun adres gegevens in en wanneer ze tijd over hebben kunnen ze een tekening of wens schrijven in het blanco vakje.
- Laat de kaarten inleveren en bezorg ze via de nieuwe mentor weer teug na de zomervakantie
- Bespreek na óf klassikaal óf in kleine groepjes.
Verder lezen
- Dirk van der Wulp: Tijdschrift voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie 2008 KLIK HIER
- Fredrike Bannink: Optimaal Onderwijs 2021
- Artikel “Doelen stellen met behulp van Covey” Cor Verbeek CPS KLIK HIER